Direktlänk till inlägg 31 oktober 2011

Aj då !

Av Sarah Kleist Åstrand - 31 oktober 2011 14:39

Jag känner mina hundar och brukar inte oroa mig om någon matstrejkar ibland, det beror nästan alltid på att hunden inte gillar maten eller för tillfället är lite irriterad i magen.

Maxía och Piivo har typ järnmage, men Laban är mer åt det känsliga hållet och nu verkar det inte bättre än att han har ganska rejäla känningar.


En hund kan reagera på ett ämne ( allergi ), den kan ha känsligt matsmältningssystem, den kan reagera på fodret den äter ( vilket foder den mår bra av och fungerar på är högst individuellt ), och den kan reagera på stress. Det vanligaste tecknet på något av ovanstående är diarré, men enligt mina erfarenheter kan även andra tecken förekomma.

Stress kan även framkalla magkatarr och magsår. Nu kommer jag inte att yttra mig mer i detta eftersom jag endast har ventilerat mina egna erfarenheter och det jag känner till.


För tillfället äter Laban torrfoder, han får göra det ibland när han är lite trött på sitt vanliga färskfoder. Men bortsett från ett kex på kvällen åt han inte ett enda bett igår. Han kräktes galla ett par gånger under dagen. I morse kräktes han galla igen när vi var på morgonrunda, och han åt ingen frukost. Jag bröt lite godis till honom men inte ens det tog han. Senare kräktes han galla i BIA-bädden. När vi gick ut för ungefär 1,5 timme sedan så tuggade han gräs som han nästan direkt kräktes upp. Att de äter gräs brukar vara en signal på att de mår illa och är irriterade i magen. Åtminstone på mina hundar har det aldrig slagit fel.

När vi kom hem fick jag bråttom att ta fram färskfoder ur frysen, min förhoppning är att Laban ska äta och få behålla det.

Annars blir det utan tvekan så att jag lyfter luren och slår en pling till djurkliniken.


Själv har jag en aning om orsaken till Labans magproblem, men det ska jag inte fördjupa mig i här. Det kanske framgår lite ändå.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards