Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 23 oktober 2011 21:22

Jag hade en plan om att det skulle bli lite träning i dag, och hoppades att Uffe kunde filma den.

Men det blev varken det ena eller det andra.

Nå, man får som sagt ta de tillfällen som dyker upp, och det föll sig som så att det var min tur att traska in till byns centrum och köpa cig.

Piivo och Laban kunde också behöva komma ut lite ordentligt, och dessutom är en promenad

jättebra läge för kontaktträning så jag tog tillfället i akt.


Laban har ett ganska bra kontaktsökande, och jag brukar uppmuntra och belöna så fort han söker mig. Jättebra när vi får hundmöten, då brukar jag kräva kontakt, men resultaten blir lite blandade.

Tanken är att när vi får ett hundmöte ska Laban söka mig i stället för att engagera sig i vem den mötande hunden är. Fast kanske borde jag vara lite tidigare ute när jag ser att det vankas hundmöte, och har jag hela gänget med mig ut så kan det bli riktigt knepigt.

Laban får kel eller godis när jag belönar hans kontakttagande, Piivo går bara på godis så det kan kännas lite svårt med honom. Laban är en helt annan femma.

Bästa resultatet blev när vi var nästan hemma från prommisen. Vi mötte en annan hund, så det var bara att förbereda en kontaktövning, denna gång med godis som extra "morot". En liten godbit placerade jag mellan mina läppar och en godbit i handen som jag höll undan lite, sedan krävde jag kontakt och började gå. Gossarna gick som ljus med blicken fäst på mig när vi passerade den andra hunden, men belöningen fick de inte förrän vi hade passerat den med åtminstone ett par meter. När de sedan fått belöningen vill de gärna vända sig om och glo efter hunden vi just passerat förbi, men det räckte med att upprepa kontaktkommandot så följde de med mig lika fint som när vi passerade den andra hunden. Jag hade inget godis gömt i handen eller i munnen, men desto mer kel att belöna hundarna med ! Piivo blev lite sur över att det inte blev nå't godis, men Laban verkade störtlycklig och blev mer intensivt kontaktsökande efter att ha fått kel. 


Det känns som att jag kan byta ut fler av godisbelöningarna mot kel. Ska prova det. 

Av Sarah Kleist Åstrand - 23 oktober 2011 13:53

Ibland "får man tillbaka" en hund som inte längre finns i livet.

Rätt vad det är har man en hund som utseendemässigt är väldigt lik någon av sina bakomvarande släktingar.

Min gamle Pompe var t ex en avbild av sin farmors mor, Ch Jollbarts Fhatima San.


Piivo har slående likheter med sin morfars farfar/mormors far, Multi Ch Multi V Bio-Bios Ivanhoe.

Den senare var något av ett inavelsresultat, som senare har linjeavlats på bakom Piivos mamma. På så vis ökar chansen att behålla en viss typ, och därefter kan man välja typavel. Ja, hoppas någon fattar vad jag svamlar om här.


Multi Ch Multi V Bio-Bios Ivanhoe ( 1989-2003 ) med uppf./äg. Lisa Molin


     

Lill-Tibben's Amadeuz Sky High, "Piivo". Uppf. Paméla & Johan Christensson Capelius 

Ovido - Quiz & Flashcards