Direktlänk till inlägg 12 mars 2012

Lite tankar och funderingar ( i vanlig ordning )

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 mars 2012 16:06

Piivo och valpen kom ytterligare underfund med varandra idag. Först ville Piivo inte alls vara med, men när han insåg att han inte skulle komma längre än kopplet räckte så var det bara för honom att typ gilla läget.

Valpen är som sagt av den intensiva typen, och idag ansträngde hon sig verkligen om möjligt ännu mer för att få igång sin nya kompis. Hon slickade, noppade, visade sig ofarlig, sprang runt honom, och verkade inte alls förstå varför han inte ville leka. Vi gick en sväng runt bostadsområdet, solen sken och det var riktigt varmt. Bland annat därför stannande vi till vid kortsidan på ett av husen, och jag upptäckte att jag hade tagit på mig en för tjock jacka.

Valpen försökte med samma redan beskrivna beteende på nytt få igång Piivo att leka med henne.

Piivo använder sällan morranden och skällande när han tillrättavisar, han använder sig huvudsakligen av kroppsspråk och minspel, så även nu. Han var fullständigt ointresserad.

Valpen gav sig dock inte utan började skälla. Jag lät henne göra det, och till slut tröttnade Piivo och skällde tillbaka. Valpen tystnade och verkade lite förvånad, men snart var hon igång med lekinviter igen. Till slut började Piivo tröttna rejält och morrade. Jag tänkte att det var bra att han sade ifrån. Valpen tittade förvånad på sin kompis, och jag bestämde mig för att vi skulle fortsätta gå. Vissa saker måste hundar få ta hand om själva ( så länge det inte rör sig om tjafs och slagsmål ), men nu blev det läge för mig att gå in och genom att fortsätta gå ge en hint om att det roliga var slut. Över lag gick vår lilla runda i övrigt ändå ganska städat till och det var en tydlig förbättring jämfört med rundan i fredags. Det verkar rätt klart mellan Piivo och valpen, men det finns tillfällen då jag kan tycka att Piivo är alldeles för snäll. Valpen har dock fått positiva intryck.

På torsdag och fredag är det Labans tur att träffa valpen. Det ser jag med spänning fram emot, Laban är familjens busfrö men i grunden en försiktig natur. Dock tror jag att eftersom valpen är en schäfer så kommer nog Laban över en eventuell osäkerhet ganska snart. Han har ju på regelbunden basis vistats mycket bland just schäfrar och tycks förknippa dem med något väldigt positivt, och vi får inte glömma att hans "flickvän" Yanni är just en schäfer som han får glädjefnatt över att se.

Laban är ju också en väldigt dominant liten herre med starkt resursförsvar som till och med Maxía kan vika sig för om resursen är tillräckligt attraktiv för Laban.

Han är också väldigt signalsäker.

På måndag, om en vecka alltså, blir det Maxías tur. Med tanke på hennes ragatiga sida så är jag lite nervös, men jag har en idé om hur jag ska få det att fungera på bästa möjliga sätt. Inledningsvis lär jag säkert behöva plocka min lilla ragata minst en gång, men när hon uppför sig så ska det belönas och på så sätt blir valpen positiviserad för henne.


Men först är det alltså Labans tur att träffa valpen, och det ska bli spännande !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards