Alla inlägg den 13 oktober 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 13 oktober 2011 23:30

I eftermiddags tog jag ut Maxía och Laban på en härlig långprommis i det kyliga men soliga vädret.

Långprommisar blir det tyvärr inte så mycket av längre, ryggen håller inte för dagliga långprommisar  någon längre tid, och det är lite pusslande med att ha fyra hundar med olika behov.

Laban ska tränas någorlunda regelbundet, och även Piivo i viss mån, lilla Maxía älskar att få leka med bollen, och gamle Bhernard orkar inte lika mycket längre.


Idag fick Piivo gå i lag med Bhernard, de två skulle få vara hemma tillsammans när jag tog ut Maxía och Laban.


Vi gick Augerumsvägen, AWA-vägen, Gästgivarevägen ut mot Riksvägen. Vidare passerade vi Ekebacken, och marscherade vidare ner mot Vedebylund. Jag tänkte att vi skulle gå in på Djurkompaniet och köpa lite promenadgodis och kanske någon typ av tuggis.

Inne i butiken pratade jag lite med tjejerna som jag känner lite grann, och vi pratade förstås hund.

Jag visade rallylydnadsmomentet "tysksvängen" för dem, och jag måste säga att Laban skötte sig alldeles utmärkt från början till slut ! Det enda var att jag fick rätta in honom första gången jag sade "fot", men andra gången blev det korrekt, precis som resten av "showen", och snabbare sättande vid halt har nog Laban aldrig gjort !  Å andra sidan har han inte fått någon träning på fyra dagar, så han var onekligen motiverad och med på noterna, det roliga var också att jag inte hade en endaste liten godissmula på mig men desto mer kel fick han ju för sin fina insats, och det verkade han bli jätteglad över ! Det är alltså läge ( ehh, snarare hög tid ) att banta godiset i träningen.

Tjejerna tyckte att Laban var jätteduktig, och det ÄR han ju !

Vi pratade en stund till innan jag plockade ihop hundarna och fortsatte prommisen.


Uppför backen, passerade Amiralen Zoo, vårdcentralen, OKQ8, Ö&B, hårsalongen, Pastabaren, spelbutiken, och så kom vi till Fridhem.

Där började Maxía krokna, men Laban var fortfarande på alerten, och det var han även en ganska bra stund efter hemkomsten.

Ibland undrar jag varifrån han får all sin energi ifrån ? Vi hade ju trots allt gått en ganska rejäl runda, särskilt när man tänker på att det handlar om dvärghundar.


I morgon måste jag ta tag i lite städning här, och så får det gärna bli lite träning eller spårövning. Vi får se.


Ovido - Quiz & Flashcards