Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

Nästan klockrent !

Av Sarah Kleist Åstrand - 13 oktober 2011 23:30

I eftermiddags tog jag ut Maxía och Laban på en härlig långprommis i det kyliga men soliga vädret.

Långprommisar blir det tyvärr inte så mycket av längre, ryggen håller inte för dagliga långprommisar  någon längre tid, och det är lite pusslande med att ha fyra hundar med olika behov.

Laban ska tränas någorlunda regelbundet, och även Piivo i viss mån, lilla Maxía älskar att få leka med bollen, och gamle Bhernard orkar inte lika mycket längre.


Idag fick Piivo gå i lag med Bhernard, de två skulle få vara hemma tillsammans när jag tog ut Maxía och Laban.


Vi gick Augerumsvägen, AWA-vägen, Gästgivarevägen ut mot Riksvägen. Vidare passerade vi Ekebacken, och marscherade vidare ner mot Vedebylund. Jag tänkte att vi skulle gå in på Djurkompaniet och köpa lite promenadgodis och kanske någon typ av tuggis.

Inne i butiken pratade jag lite med tjejerna som jag känner lite grann, och vi pratade förstås hund.

Jag visade rallylydnadsmomentet "tysksvängen" för dem, och jag måste säga att Laban skötte sig alldeles utmärkt från början till slut ! Det enda var att jag fick rätta in honom första gången jag sade "fot", men andra gången blev det korrekt, precis som resten av "showen", och snabbare sättande vid halt har nog Laban aldrig gjort !  Å andra sidan har han inte fått någon träning på fyra dagar, så han var onekligen motiverad och med på noterna, det roliga var också att jag inte hade en endaste liten godissmula på mig men desto mer kel fick han ju för sin fina insats, och det verkade han bli jätteglad över ! Det är alltså läge ( ehh, snarare hög tid ) att banta godiset i träningen.

Tjejerna tyckte att Laban var jätteduktig, och det ÄR han ju !

Vi pratade en stund till innan jag plockade ihop hundarna och fortsatte prommisen.


Uppför backen, passerade Amiralen Zoo, vårdcentralen, OKQ8, Ö&B, hårsalongen, Pastabaren, spelbutiken, och så kom vi till Fridhem.

Där började Maxía krokna, men Laban var fortfarande på alerten, och det var han även en ganska bra stund efter hemkomsten.

Ibland undrar jag varifrån han får all sin energi ifrån ? Vi hade ju trots allt gått en ganska rejäl runda, särskilt när man tänker på att det handlar om dvärghundar.


I morgon måste jag ta tag i lite städning här, och så får det gärna bli lite träning eller spårövning. Vi får se.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards