Direktlänk till inlägg 12 april 2012

Intressant

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, och när jag kommer med enbart valpen.


De flesta hälsar glatt när jag kommer med de egna tre små. Är valpen med i gänget är de flesta människor snabba att flytta sig åt sidan, av de som är bekanta för mig hälsar ytterst få. Trots att det allt oftare är bra ordning på hundkvartetten. Grannfrun mittemot tillhör kategorin som helst skulle springa åt andra hållet, hennes man däremot är det inga krusiduller med.

Grannfrun ovanför verkar lite störd av att en styck schäfervalp har blivit ett allt mer frekvent inslag hos oss, och jag kan känna tacksamhet över att hon är på jobb vid den tidpunkten då det i regel är som livligast här hemma. Grannfrun vägg i vägg är det inga krusiduller med.


Naturligtvis påverkas valpen av sina tre små kompisar, att påstå något annat vore att ljuga.

Idag när jag kom hem från lunchrundan med hela kvartetten fick vi ett hundmöte precis utanför porten. Inte bra. Jag vet hur mina tre beter sig då, jag hade noll möjlighet att individanpassa tillvägagångssättet, jag hade 20 kg hund i vardera näven då valpen i dagsläget väger lika mycket som mina tre små gör tillsammans. Valpen skulle agera i linje med sina kompisar. Jag lyckades ändå först få bra kontakt med alla fyra, fram till att de fick syn på de två sheltisarna vars matte hängde över balkongräcket  hos vår granne mittemot och tjattrade. Först blev det kaos. Laban blev som galen på två röda, Maxía och Piivo var klart lättare att hantera just då, men valpen hakade liksom bara på. Cirkus Åstrand var i sta'n. På något vis lyckades jag lugna gänget någorlunda, tillräckligt för att utan jättestora åthävor få med mig alla in genom porten. Sheltisarnas matte deklarerade för grannen att mutor fungerade jättebra på hennes hundar. Ok, det gör det på mina också, men jag vill INTE använda mig av godis på valpen annat än i inlärningssyfte för lydnadsmoment och som förstärkning av berömmet vid utförande av önskat beteende. 

Det var matdags för valpen när vi kom in, och eftersom hon inte hade gjort ifrån sig under lunchrundan så tog jag ut henne igen när hon hade ätit. Som jag antog häckade sheltisarnas matte fortfarande över grannens balkongräcke, så jag hade tagit med kampknuten. Trots sheltisarnas närvaro uppförde sig valpen jättefint när vi gick ut från porten och belönades därefter. När vi skulle in blev det lite svårare men det gick rätt bra ändå.


En 4 månaders schäfervalp ser stor ut, den börjar få kraft och lite mer tyngd i kroppen. Folk ser inte en 4 månaders schäfervalp, de ser en stor schäfer som verkar fullständigt ouppfostrad.

Men det är hon inte.

Hon får träffa barn, och barnen får klappa på henne. Hon uppför sig bra mot barnen och de mot henne.

Bortsett från några små detaljer får hon samma uppfostran som mina egna när hon är här.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Av Sarah Kleist Åstrand - 29 mars 2012 21:21


Igår var det bara att tömma skallen på allt annat för att få plats med en massa nya intryck. Hundcoachen Fredrik Steen kom till Lyckeby för att hålla en av sina uppskattade föreläsningar på kvällen, och på dagen var han på Amiralen Zoo för att blan...

Skapa flashcards