Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 oktober 2011 10:57

För en stund sedan när vi satt och åt frukost och lyssnade på radio sades det något om en aktivitet typ barnens dag.


PLING !, så fick jag en idé !

Varför kan man inte ha något liknande men med temat hund i samhället ?

Jag har tänkt en del på att vi hundägare har ett enormt stort ansvar och hur många skyldigheter som helst, men inte särskilt många rättigheter.

Som man bäddar får man ligga heter det ju, men det är inte rättvist alla gånger. Som hundägare är man t ex skyldig att stå för de vårdkostnader som kan uppstå om vi ponerar att hunden har angripit och huggit Kalle i grannhuset för att han plötsligt böjde sig över hunden för att klappa den utan att först ha frågat om lov att göra det.

Man kan tycka att Kalle får skylla sig själv, att han själv får ta ansvar för sina handlingar. Det kan jag också tycka, men som hundägare är jag fullt ansvarig för allt min hund tar sig för, och därmed skyldig att ersätta de skador min hund orsakar på person och annans egendom.

Lagen säger att man skall hålla sin hund på ett sådant sätt att den inte kan orsaka skada på person och annans egendom.


Men det finns gott om folk som inte har vett att fråga om de får klappa hunden, som bara böjer sig över den, eller som i förbigående plötsligt sträcker ner handen för att stryka den över huvudet.

Det finns folk som stannar upp, ler brett och ser hunden rakt i ögonen. En del hundar visar underkastelse, en del tar det som ett hot och börjar morra. Därför att människan som ler och tittar hunden rakt i ögonen beter sig hotfullt, utan att själv vara medveten om det. Hunden upplever personens signaler som hotfulla.


Så varför kan man inte ha en dag som handlar om hunden i samhället ? Information om hundägarens skyldigheter, vad lagen säger, och hur man som enskild person bemöter en hund och respekterar hundägaren på ett bra sätt ?

Man kan ju även ta upp det här med fördomar över vissa raser, och det jag kallar "söthetens förbannelse".


Det känns som en bra idé. Man skulle kunna samla ihop ett gäng hundfolk med diverse olika raser av olika storlekar och köra information enligt ovan nämnda.



Ovido - Quiz & Flashcards