Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 oktober 2011 14:38

Idag tog jag ut bröderna Eskilson för lite lydnadsträning. Det har ju varit fokus på spårövning ett tag, men nu när det har blivit två så bra resultat tänkte jag pausa lite och lägga fokus på lydnaden.


Piivo är inte på humör, det märks tydligt eftersom han bara tjurar och agerar Motvalls käring. Det gick segt under hans träning, dock visade han en fin inkallning och det gladde mig ! Hans läggande var sisådär, han vill gärna sätta sig upp, men till slut blev det rätt. Berömmet kommer lugnt när han har lagt sig, och beröm med godisförstärkning får han först när han ligger kvar.

I lydnaden är han väldigt godisstyrd, men i nosarbetet ser det helt annorlunda ut.


Laban hade en hel del överskottsenergi att få ur sig. Det är ett par dagar sedan de senast fick traska av sig lite ordentligt, gamle Bhernard orkar ju inte lika mycket längre så när han är här blir det 30-minutersrundor.

Redan igår kväll började Laban streta iväg på rundan, en tydlig signal på att det är läge för lite aktivering.

Den energin var helt perfekt att använda sig av idag ! Linförigheten var nästan perfekt, tempoväxlingarna gick utmärkt, och jag kunde inte be om mycket mer i det fria följet !

Han utförde det hittills snyggaste läggandet under gång, och det gjorde han faktiskt hyfsat snabbt dessutom !

Sättande under gång fick vi göra om, det blev slarvigt och eftersom han reste sig så måste jag ha varit otydlig.

Kommandot STÅ har han ju fått i sig redan i späd ålder, så det kan han åtminstone i utställningssammanhang, och nu börjar det fungera även i lydnaden. Samma kommando, samma betydelse, men olika utföranden och i olika sammanhang.  På utställning ska han stå framför mig, och i lydnaden ska han stå på min vänstra sida.

Inkallningen var riktigt snygg idag, snabb reaktion och högt tempo.

Han vill gärna sätta sig framför mitt vänstra ben, och jag vill att han sätter sig rakt framför mig. Vi fortsätter fila på den detaljen, jag har letat lite i minnesbanken och hittat anledningen till varför han nu sätter sig framför mitt vänstra ben. Förvisso ganska prydligt, men ändå..


Han har således fått tömma ur sig, lillfisen Laban. Han ligger just nu längst ner i bokhyllan och sover som en stock.

Ovido - Quiz & Flashcards