Direktlänk till inlägg 11 mars 2012

Ny kamera + ny kompis

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 mars 2012 20:08

Efter att i 4,5 år ha haft endast mobilkamera så har det nu äntligen kommit en riktig kamera !

Efter att ha läst instruktioner och plockat lite med den så bar det förstås av till Ekebacken för att ta lite bilder. Det var vackert väder, alltså perfekt läge med solsken från klar himmel.

Hundarna poserades en efter en och sensationellt nog var Maxía riktigt samarbetsvillig, hon som oftast är näst intill omöjlig att få bra bilder på.

Piivo och Laban var som för det mesta inte särskilt svåra, och totalt fick jag ett ganska stort antal bilder av vilka jag blev nöjd med de flesta. Tyvärr kan jag inte visa dem här eftersom de är uppladdade på laptopen, men så småningom ska jag koppla om från den här stationära till laptopen så kan jag visa lite bilder här.


I torsdags nedkom min favoritschäfertik Yanni med hela 8 välskapta valpisar med könsfördelningen 4 + 4. Jag har hoppats och planerat att kunna köpa en valp ur den kullen, men nu blir det inte så och självklart kändes den vetskapen tung och ledsam.

Samtidigt har jag haft, och har, det stora nöjet och förtroendet att vara valpisnanny och det är synnerligen uppiggande ! Den yngsta av valparna är så kul och helskön att ha och göra med, bitvis en riktig liten tuffing men som sagt helskön !

Nu håller vi på att tutta ihop valpen med dessa tre, jag kommer att vara hennes extramatte och ta hand lite om henne så hon kommer att bo här åtminstone bitvis. För min del får hon hemskt gärna vara här JÄMT !

Uffe har sett henne och vill förstås träffa henne åtminstone nå'n gång för att lära känna henne lite innan hon kommer hit.

Uffe har semester vecka 14, och vad vore då smidigare än att introducera valpen för oss som helhet ? Den veckan ska han ju inte upp i Arla morgonstund och ta sig iväg till jobbet, då är det inte heller en katastrof om det skulle bli lite stökigt med hundarna ( läs: Maxía ) under någon natt.

Valpen och jag känner ju varandra, så det främsta projektet just nu är som sagt att tutta ihop henne med mina hundar. Piivo och valpen fick bekanta sig i fredags. Det gick bra tycker jag, även att inledningen blev lite skakig för Piivo som först inte visste riktigt vad han skulle tro om den livliga unga kompisen som presenterades för honom. Valpen i sin tur verkade i sin iver samtidigt en aning förundrad över den egendomliga varelsen som tydligen var en hund i alla fall. Efter en stund gick vi en liten promenad tillsammans, vi gick en väg där det bl a finns en sten i ca 45 graders vinkel. På denna sten brukar mina hundar knalla upp och speja lite, och så brukar det vankas godispussar. Alltså knallade Piivo upp på stenen även denna gång, men denna gång hade han en styck busig schäfervalp med sig upp. Jag blev lite förskräckt, valpar har ingen som helst avståndsbedömning och stenen är ganska hög. Det blev till att improvisera, så jag jollrade till på hundarna för att få deras uppmärksamhet, gav Piivo en snabb godispuss ( som förstås väckte valpens intresse ) och visade honom ner från stenen. Sedan jollrade jag till lite mot valpen igen och visade ner henne från stenen och kom direkt att tänka på A-hindret så jag visade henne med låg hand mot marken. Promenaden fortsatte på ett lite lugnare sätt, Piivo slappnade av allt mer och valpens intresse för honom var inte längre lika intensivt.

Det hade enligt min mening gått riktigt bra.

Jag tror att Piivo ska få följa med även i morgon, men jag funderar även på Laban. Jag tycker ändå det känns bäst att valpen får träffa sina nya kompisar en och en vid ett par tillfällen vardera.

Maxía lär ju vara ett kapitel för sig, jag misstänker att jag får ta på mig hökögonen. Valpen är livlig, och Maxía har väldigt starka åsikter om saker och ting. Nå. det kommer också att gå.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Skapa flashcards