Alla inlägg den 1 oktober 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 1 oktober 2011 21:04

I eftermiddags satsade jag på enbart spårövning, och jag tog med alla tre hundarna på detta. Vinden låg på ett sådant sätt att jag fick vända på steken, och lägga spårövning MOT den vanliga containern, och kanske är det en av anledningarna till att det gick så bra, det blev lite nyheter för hundarna ?


Laban gjorde mycket väl ifrån sig, det känns länge sedan han gjorde en så bra spårövning !

Bortsett från att han tvekade vid ett tillfälle och vid ett annat lyfte huvudet lite halvhjärtat men direkt återgick till uppgiften så höll han hög intensitet. Han visade ingen som helst reaktion på de plötsliga störningar som kom upp, cyklister, billjud, etc. Det berörde honom inte, han var som uppslukad av sin uppgift.


Och matte glömde plocka upp spårflaggan...


Piivo gjorde också bra ifrån sig, men behövde lite hjälp vid ett par tillfällen, och ett tag såg det ut att vara lite rörigt för honom men det löste han på ett bra sätt och var ganska snart tillbaka på rätt köl.

Vid ett par tillfällen lyfte han huvudet och vädrade i luften.

Idag hade jag gjort en vänstervinkel till honom, och det fixade han riktigt fint ! Precis i själva vinkeln stannade han och sniffade runt innan han hittade fortsättningen, och så gick han nästan rakt på godishögen jag hade lagt som slut.


Och matte glömde plocka upp spårflaggan...


När turen kom till Maxía så blev det annat ljud i skällan ! När jag efter att ha lagt hennes spårövning skulle hämta henne så gled hon ur mitt grepp och sprang glatt raka vägen mot spårflaggan och började leta efter godsakerna hon vet att jag har lagt där. Katastrofläge !

Lyckligtvis fick jag in henne ganska snabbt, lyckligtvis hade hon inte skuttat alltför mycket utanför spårövningen, och lyckligtvis fanns det tillräckligt med utrymme att lägga en ny spårövning.

Eftersom lilla Maxía närmast kan jämföras med en gam på jakt så hade hon hiskligt bråttom fram till flaggan och låg som en rem på spårövningen ! Hon muskelspårade med besked, och bitvis såg det lite virrigt ut, men slutet blev bra och Maxía letade ivrigt efter mer i marken..


Och kryss i taket ; matte kom ihåg att plocka upp spårflaggan !  Ett av tre är åtminstone ett rätt till att börja med, eller tredje gången gillt om man så vill.  

Ovido - Quiz & Flashcards