Alla inlägg den 15 augusti 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 15 augusti 2011 13:21

Fick brev från Klassfest.com idag, och med det brevet kom även känslostormar som ett dito på posten. Här får läsaren glutta in lite bakom en dörr som jag helst håller stängd, men vars innehåll behöver luftas en smula eftersom så mycket från 20 år sedan otrevligt nog kom upp till ytan och gjorde mig väldigt upprörd !

Och varför i helvete rent ut sagt ska jag pröjsa 350 spänn för att kastas 20 år tillbaka i tiden, då det enda gemensamma jag hade med mina "klasskamrater" var att vi tyvärr gick i samma klass, i samma skola ?

Visst, jag skulle kunna gå på "festen" och säga hej till alla, återuppleva mindervärdeskomplex över att inte ha lyckats lika bra och vara lika "duktig" på basala saker, känna frustrationen, minnas glåporden och vara beredd på att vad som helst kunde dyka upp. En knuff, ryktesspridningen, att någon hade sparkat in mitt skåp, etc.

De få tillfällen jag faktiskt sade ifrån så fick jag oftast skulden för händelsen. Jag kan bara minnas två tillfällen då det INTE inträffade, ena gången gick jag i sjuan eller åttan och vi var på väg in till SO-lektionen. En "klasskamrat" bufflade sig förbi mig och var jävligt tyken, och just då ansåg jag att han skulle ha ett kok stryk ! Jag marscherade därför ifatt honom, slet tag i hans tröja och tryckte upp honom mot ett skåp i lektionssalen. Han gjorde aldrig något mer mot mig.

Andra gången var i nian. Det var ganska tidigt på höstterminen, och mitt oförtjänta rykte hade raskt kommit till de nya sjuornas öron.

Först försökte jag ignorera de retfulla små jävlarna, men de gav sig inte. En dag var de små jävlarna värre än vanligt och jag tröttnade rejält. Nu fick det fanimej räcka med spydigheter !

Innan någon av de små jävlarna hunnit reagera hade jag fått tag i en av dem och tryckt upp fanskapet mot tegelväggen. I den positionen fick han klart och tydligt upplysningar om att nästa gång skulle det smälla rejält, och så såg jag till att få bekräftat att fanskapet hade förstått budskapet. När hans fötter hade återfått kontakten med golvytan fick de väldigt bråttom därifrån ! Därefter var problemet med sjuorna ur världen, de blev till och med riktigt trevliga !


Aaahh, nu känns det bättre och jag kan återgå till nutid ! Det är läge att ta hand om något som jag trots allt är ganska bra på, nämligen HUND !

Ovido - Quiz & Flashcards