Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 25 augusti 2011 21:46

Jag kunde inte låta bli. Det blev en träning för Laban i eftermiddags  

och det blev riktigt bra ! Vändningarna är mycket renare, och kontakten har blivit bättre. Positionen artar sig också.

Men det märks att vi var på utställning nyligen, för i början glömde Laban att sätta sig när jag stannade, och på kommandot "front" gjorde han "stå". Nästa gång ska jag prova att först köra lite lydnad/rallylydnad och därefter ta på honom utställningskopplet och köra en kort utställningsträning. Man kan använda valda delar av rallylydnadsmomenten i utställningsringen, för att göra lite mer av en show så att hunden syns bättre, men det hänger ju väldigt mycket på temperaturen och Labans dagsform.

Nå, tanken på att lägga in ett par rallylydnadsmoment i utställningens enskilda bedömning känns lite skojig, men först och främst måste Laban förstå att skilja på särskilt fyra moment som det är nu. Då framför allt "front" och "stå".

Han ställde sig så fint och såg så alert ut idag, men tyvärr på fel kommando. Likadant har han lättare för högersvängen där han svänger höger och jag svänger vänster mot varandra så han hamnar på min högersida, än den s k tysksvängen där jag också svänger vänster men Laban ska gå höger och passera bakom mig så han kommer ut på min vänstersida. Han tvekar och tappar tempo, att jämföra med högersvängen där han är väldigt flink på fötterna ! 

Kanske blir det ett litet träningspass i morgon också. Jag tänkte att jag skulle ringa och bolla det här med intresseväckande för apportbock i kväll, men det hann bli alldeles för sent, jag vill inte ringa nå'n efter klockan 21 om det inte rör sig om något super-superviktigt eller rent av akut. Förhoppningsvis kan jag slå en pling framåt kvällen i morgon.


Från det ena till det andra aå hämtade jag ut mina nya fina gympadojor idag ! Ett par riktigt bekväma Adidas för endast 349 kronor på Brandos. En liiiten tveksamhet är det dock. Enligt storlekstabellen på Brandos så ska jag ha strl 36. Min normala storlek är 37, men jag ska klippa ner tånaglarna och prova de nya skorna igen. Går tårna fortfarande emot framdelen på skon när jag går så får jag nog ta en liiten funderare på att byta till en storlek större. Men å andra sidan, vi pratade om just detta, så töjer sig skorna efter hand som de används, och byter jag till en hel storlek större så blir skorna istället för stora efter att ha blivit ingångna.

Hostmedicin finns också numera här hemma, men naturligtvis var de billiga träningsoverallerna slutsålda, och naturligtvis glömde jag köpa starka halstabletter. Jag kunde ha köpt en mjukistypad träningsoverall, och den enda överdelen som fanns kvar verkade ganska lagom för mig, men tyvärr fanns inte underdelar mindre än XXL..

Det fanns ännu en variant, men det var hårmagnetvarning på den, och det är inte ett skit intressant !

På Maxi fanns också lite sporttypade kläder, men endast swettisbyxor som kostade 149 spänn !

Till slut gick jag ändå in på Intersport och kollade, men jag måste erkänna att jag kände mig som en jubelidiot när jag pratade med en tjej som jobbade där, och frågade efter plagg i sisådär 250-kronorsklassen ?  Det billigaste plagget kostade 350, och resten hamnar i kategorin fantasisummor. Alltså lämnade jag butiken utan att ha köpt så mycket som ett dammkorn. Jo förresten, utanför Intersport hängde ett gäng träningsoveraller i mjukistyp. De såg så sköna ut, och med tanke på att det omfattade både tröja och byxa av flott stort varumärke så verkade priset ganska ok, och jag började leta efter lämplig storlek. De läckert röda fanns bara i XS, likaså de svarta. Bland de blå fanns det en enda som inte var XS, men å andra sidan så var den en XXXL... 


Därmed var jakten på en skön och ledig träningsoverall till ända, åtminstone för den här gången. Jag får hålla till godo med mina gamla trasor så länge. Apropå det så måste jag snart ut på jakt igen.

Behöver minst två par slitstarka brallor till hösten/vintern. Har bara ett par hundjeans som inte har legat i en fuktig garderob...

Ovido - Quiz & Flashcards