Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 24 augusti 2011 21:51

Börjar känna mig lite piggare. Är bara rädd att den skrällande hostan kommer att störa handlingen på lördag. Jag måste ju stanna och vika mig dubbel när hostan slår till, för hela bröstkorgen känns som en enda plåga så jag kan inte stå upprätt.


Nå, det återstår att se, det är ju inte lördag än, men i morgon ska jag hämta mina nya gympadojor som jag köpt via nätet. Mina gamla började sjunga på sista versen redan i slutet av förra säsongen, men nu är den stötdämpande sulan fullständigt finito, och nästan helt befriad från allt vad mönster heter.

Sedan blir det med största sannolikhet ett besök på närmsta apotek för att köpa lämplig slemlösande hostmedicin. Därtill blir det starka halstabletter för att lindra den förpiskade klådan i halsen. Slutligen står jag i valet och kvalet att avlägga ett besök på RUSTA för att eventuellt köpa en schyst träningsoverall för 125 spänn. Detta att jämföra med att få hosta upp ungefär åtta gånger mer för att knalla in på närmaste sportbutik och köpa sig en Adidas eller Nike dito.

Träningsoverall kan man ha i alla möjliga lediga situationer, men framför allt är den bekväm att röra sig i. Det är 20 år sedan jag senast köpte en träningsoverall, däremot har jag ett par mjuka och sköna mysoveraller, en blå som har mäktiga 17 år på nacken ( lite sliten, men hel och ordentlig ), och en kanariegul ( lite urtvättad nu ) som jag köpte splirrans ny och oanvänd på second hand för 12 år sedan.

Med tanke på hunderiet så föredrar jag dock praktiska och funktionella kläder, typ fritidsbyxor med rejäla benfickor, och jackor med rejäla fickor som rymmer allt man kan tänkas behöva som hyfsat aktiv hundägare. Skorna är förstås också viktiga. Under sommarsäsongen vill jag ha ett par ordentliga gympadojor, och under vintersäsongen ska det vara ett par slitstarka och rejäla skodon som står pall för regn, lera, snö, och slask. Bäst är utan tvekan ett par gamla hederliga M90 kängor, fötterna hålls både torra och varma iklädda ett par raggisar och nerstuckna i ett par såna kängor.

Tyvärr är dess sula limmad, och när den släpper är det tyvärr bara att slänga kängorna. Vet inte om och i så fall var det går att få tag i ett par. Minns att Ö&B hade militärt överskott, däribland kängor, men det är ganska många år sedan. I dagsläget har de inget sådant.


Trots det under dagen risiga tillståndet ville jag ut och träna hund.

Jag funderade och funderade. Skulle jag orka med ett lydnadspass ? Om ja, skulle det bli bra med tanke på hostpauser i tid och otid ? Tveksamt.

Men en spårövning då ? Det kunde väl vara bra att göra något ?

Efter två sekunders funderande på spårövning slog jag även den tanken ur hågen, hunden skulle bli störd av att ha en hostande och nysande matte bakom sig.


Ok, är det något mer vi behöver göra ? Operation intresseväckande för apportbock har inte utövats på ett tag, men det vill jag bolla med mina mentorer innan jag sätter igång igen. Budföring är inte helt lätt att få hjälp med eftersom jag är väldigt solo på hemmaplan, och dessutom är jag nog snart idiotförklarad som håller på som jag gör.

Hopp över för ändamålet korrekt hinder kan vi bara träna ute på klubben.  Sist gick det ju jättebra, Laban hoppade både över och tillbaka utan krusiduller. Det svåra är inte att få honom att hoppa tillbaka, det svåra är att få honom att hoppa från mig, där behöver han lite hjälp.

Det verkade inte finnas någon utväg i de momenten heller just nu, således började jag grunna på annat.


Då fick jag en idé ! Varför inte läsa på lite om rallylydnadsskyltarna, och läsa in mesta möjliga av dem ! Sagt och gjort, SBK:s hemsida nästa och klicka på rallylydnad. Skyltar. Nybörjarklass.

Även här är det en del som Laban och jag behöver öva på, men många av momenten kan vi träna på hemma, vi behöver ingen medhjälpare och förvisso har jag ännu inga skyltar, men om jag läser in dem och skriver ner en bana på ett papper så kan vi träna på bara momenten ( utan att följa den tänkta banan som är nedtecknat på ett papper ). Lydnaden som sådan är ju densamma, det är momenten och i viss mån även perfektion i utförandet som skiljer lydnad från rallylydnad.

Så jag läste in så många som möjligt av skyltarna, och de jag främst kom ihåg skrev jag ner på papper och byggde en bana.  Den såg kul ut !

Ovido - Quiz & Flashcards