Alla inlägg den 24 november 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 24 november 2011 13:17

Såg på Facebook att Labans dotter Selma ska opereras för inåtväxande ögonhår som irriterar.

Jag googlade på det och hittade en del intressanta uppgifter om bl a ärftlighet.

Det framgick att tillståndet är ärftligt, avelsstopp för den drabbade hunden men inte för fria kullsyskon.

Och så bör man förstås ( med tanke på avel ) kolla hur det ser ut med förekomst av inåtväxande ögonhår i linjerna bakom föräldradjuren och inte avla på dubbla anlag.


Detta ger lite utrymme för en avelshundägare att fundera. Laban är fri från inåtväxande ögonhår, men det är inte hans och Piivos pappa.

Hur det är med mamman till Labans valpar, och Piivo, vet jag inte.

Jag vet inte heller hur det är med Selmas kullsyster Beckie.


Men jag intresserar mig för min hunds avkommor, jag lånar inte bara ut min hane och struntar i resten. Jag vill veta vad han nedärver och även hur det går för hans avkommor. Det är inget jag kan begära, men jag blir glad över att få lite information.

Hälsa ? Mentalitet ? Exteriör ? Det är viktigt för mig.


Avelsdjur skall ögonlysas årligen. På området ögonsjukdomar kan jag inte uttala mig på annat sätt än att Laban hade friska ögon när han ögonlystes i fjor. Jag har berättat om PRA i ett tidigare inlägg.

Laban har inga kända sjukdomar, men som sagt vill jag gärna veta vad han nedärver. Genetik är en hel vetenskap.

Ovido - Quiz & Flashcards