Alla inlägg den 17 november 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 november 2011 15:35

Det blev ingen julafton för undertecknad idag, det blev till att rusa bort till djurkliniken med Piivo.


Dagen började med att torka skitpölar och spyor. Först trodde jag det var Laban, men han verkade ovanligt pigg för att ha gjort ifrån sig typ 10 diarrépölar och 5 spyor.

Jag noterade att en liten diarrépöl ute i köket hade en nyans åt rött, det var väl inte blod ?

Laban var inte kladdig i baken, så det stämde inte riktigt.

När jag ett par timmar senare hade torkat färdigt och duschat, samt tagit hand om Maxía som fått två ep-anfall skulle hundarna ut på morgonrunda.

Piivo hade legat vid dörren, men det gör han ibland så jag reflekterade inte så mycket över det.

Men när jag förberedde för att gå ut så märkte jag att det inte alls stod rätt till med honom.

Han rörde sig väldigt långsamt, och när jag skulle klia honom lite på bröstet så var han alldeles dyngsur. Svansen hängde, och när jag lyfte upp den så visade det sig att Piivo hade så att säga skitit på sig. Han verkade dessutom lite vinglig.

Han ville inte riktigt gå med oss andra ut, men han satte sig att skita på gräsmattan. Det bara rann ur honom, och när han reste sig upp var pälsen baktill rödfärgad. Herregud, han skiter blod !!

Jag fick gå in med honom och börja med att rasta de andra två. På vägen gick jag in på djurkliniken, och eftersom jag är en så'n riktig hönsmatte så hade jag börjat gråta av oro.

Jag kunde komma med Piivo ganska snart, vilket var väldigt tacksamt !

Jag tog ut honom igen när vi kom hem, han kissade lite och så gjorde han en blodblandad diarrépöl. Det bara rann ur honom.

Maxía och Laban blev utfodrade, sedan svepte jag in Piivos bakdel i bebisfilten han fått med sig som valp, lyfte upp honom i famnen och marscherade bort till djurkliniken.

Jag hade helt kort funderat på om jag skulle tvätta av honom där bak, men tvekat av flera olika anledningar. Därför svepte jag in hans bakdel i filten så jag själv inte skulle bli alldeles nerkladdad.


Det lilla gänget borta på djurkliniken är verkligen kanon ! Piivo blev väl omhändertagen.

Röntgen, temp ( lite låg ), yttre undersökning, kontrast, röntgen, kanyl, dropp, isolering.


Nu väntar jag bara på att få hämta honom igen, ska på veterinärens inrådan köpa en liten påse ( dyrt ) specialfoder, men vad gör man inte för sina älsklingar.



Ovido - Quiz & Flashcards