Alla inlägg den 3 november 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 3 november 2011 12:09

Jag måste säga att Fredrik Steenmodellen av kloklippning fungerar jättebra på lilla Laban.

Mys och gos, och så klipper vi liten klo, duktig lillkillen, mer mys och gos, och så klipper vi en liten klo till, o s v.


Idag gick det jättebra, men först tjöt Laban till och gurglade lite, försökte ta sig upp. Mest i förebyggande syfte vad det verkade. Sedan blev det inget mer tjut och gurgel.

Han var så tyst och snäll, vid flera tillfällen somnade han nästan och mina händer har sluppit smaka på Labans garnityr.


Har tänkt på en sak till. Piivos agerande vid hundmöten har börjat bli bättre. Carina gav mig ett tips som vi nu praktiserar vid hundmöten.

Först gäller det att bryta det oönskade beteendet att göra utfall och vrålskälla. För att Piivo ska förstå att jag är väldigt missnöjd med hans beteende har jag behövt ta tag i honom och vara nästan övertydlig. När han slutar uppföra sig illa sätter jag honom framför mig och kör kontaktövningar med godisbelöning vid rätt beteende. Hunden vet att jag har godis, men inte i vilken hand, och söker ögonkontakt för att få godisen. Tittar hunden på handen så blir det inget godis. Eftersom Piivo är väldigt godisstyrd så är det oftast inga krusiduller, han tar ögonkontakt nästan direkt. Men belönar alltså rätt beteende.

I morse dök det upp en intressant situation. Vi mötte skunkgrannen med sin feta gamla hund.

Jag kallar henne skunkgrannen eftersom hon färgar halva håret mörkt och blonderar resten, det får henne att likna en skunk.

Piivo och Maxía satte igång direkt de såg skunkgrannen med sin feta gamla hund, men det var inte någon stor sak att bryta Piivo som ganska snabbt satte sig framför mig och tog kontakt. Samtidigt höll Maxía låda och behövde korrigeras. Dessutom ville hon inte alls vara med på att sitta och ta kontakt. Men Piivo skulle belönas !

Laban var helt blockerad, han stod som en staty och glodde på skunkgrannen och hennes feta gamla hund och lät sig inte ens mutas.

Här har vi kruxet med att ha alla tre ute samtidigt.

Till saken hör att utrymmet inte tillät att vi klev särskilt mycket åt sidan, så det blev ganska trångt.


Det är snart helg, då är alla svenssons ute mer med sina hundar så jag tänkte ta hundarna två och två och träna kontaktövningar. Med risk att bli en godisautomat, men godiset kan man banta ner efter hand.

Ovido - Quiz & Flashcards