Direktlänk till inlägg 27 augusti 2011

Härlig dag i Tingsryd

Av Sarah Kleist Åstrand - 27 augusti 2011 21:57

Inofficiell utställning i Tingsryd idag, och den här dagen bjöd på mycket trivsel och glädje !


Carina och Lillemor hämtade mig och Laban vid sjutiden i morse, och vi blev ett ganska rejält gäng !  Carina hade sina egna tre hundar och en extrahund som hon tar hand om ett tag, Lillemor hade sina två med sig, och så var det då jag och Laban. Sju hundar !  Fyra i hundsläpet, två i varsin bur bak i bilen, och lilla Laban i sin lilla blå bur i baksätet. Fem schäfrar, en rottweiler, och en tibetansk spaniel. Plus packning.

YEAH ! Se upp Tingsryd, här kommer vi !


Först skulle Carinas vackra schäferhane DCI ( uttalas "disi" ) bedömas för John-John Johnsson. BIR:et satt som en smäck ! Lite senare gick Carina in med sin fina rottistik Gissa. Det var hennes första utställning, och hon gjorde mycket väl ifrån sig och fick en etta för samma domare.

Sedan blev det en dryyyg väntan. Laban skulle visas för Boo Lundström, som visade sig vara synnerligen långsam i sin bedömning, men jag fick höra att han var noggrann och det var en upplysning som gladde mig !

Vi hade tur med vädret, det var först ganska lagom för en hundutställning, småsvalt men en smula klibbigt.

När det sent om sider blev Labans tur för bedömning så hade det börjat bli varmt. För varmt. Detta är för mig ett orosmoment eftersom framför allt Laban är så värmekänslig.

Trots detta gjorde han väl ifrån sig, domaren blev väldigt förtjust i honom och gjorde honom till BIR ! ÄNTLIGEN !  Detta var Labans första BIR sedan han gick i valpklass, men å andra sidan har broder Piivo varit värsta konkurrenten med sina flotta rörelser, sin kraftfulla utstrålning, och sitt mer glamourösa yttre.

Juniortiken som blev BIM verkar lovande, och jag blev förtjust i henne. Hon såg ut att vara en värdig konkurrent, och det är min förhoppning att se mer av henne med tiden.


Labans kritik är av sådan art som han borde få mer av på utställning med officiell status.


Hane av bra storlek. Maskulin. Utmärkt byggd. Bra huvud och uttryck. Bra bett. Utmärkt överlinje. Fina rörelser. Bra päls. Välpresenterad.

 

Och ja, det var förstås även kul att som handler få "gott betyg", det var en stund sedan, om jag säger så.

Sedan gällde det att hålla Laban tillräckligt sval för att han skulle orka visa upp sig i gruppfinalen..

Jag hade noterat att det fanns möjligheter att fylla på vatten och svalka sin hund, jag blev också upplyst om att vattnet var väldigt kallt, men en stund innan vi skulle till uppsamlingsringen för att gå in och tävla i gruppen tog jag således min väldigt varma lilla hund och spolade hans tassar i kallt vatten. Det hjälpte en del, och så satte vi oss i skuggan att vänta tills grupp 9 kallades till uppsamlingsringen. Och vad tror ni hände där ? Det tog tid, ganska för mycket tid. Ingen skugga att tillgå, vi stod i solgasset och snart var Laban alldeles uttröttad och varm igen. Jag började fundera på att anmäla oss som icke deltagande i gruppfinalen. Jag tyckte synd om min hund och ville helst av allt ge honom en kall dusch. Men då började det röra på sig, och i det läget kunde jag bara inte avbryta. Det var bara att flyta med. Tyvärr krävdes koppelstöd för att få med sig Laban ordentligt, och små diskreta knyck i kopplet när han ville doppa nosen i backen. För att få med mig honom på bästa möjliga sätt fick jag småspringa, något jag nästan aldrig gör annat än när jag måste hålla igång hunden.

Uppställning. Pose. Det blev lite plock, Laban ville sätta sig, han var jättetrött. Domaren började titta efter vilka han skulle tacka för dagen. Han tittade på Laban just när vi var i det läget då jag måste lyfta upp och ge honom stöd i bakdelen. Satan, nu ryker vi ! Men domaren tackade inte oss, så nu skulle vi fajtas om bästa platsen. Då fick jag en impuls att jag skulle trots allt ta Laban i kopplets halsögla för att få upp huvudet lite bättre. Detta tilltag har Laban aldrig accepterat. Inte förrän nu, då han plötsligt lät mig stura upp hans huvud i pose, och så rättade jag upp honom i bakdelen.

Plötsligt stod han som en gud utan att protestera över mitt tilltag. Han försökte vrida huvudet mot mig, men gick med på att jag lirkade lite så det blev rätt pose igen. Domaren gick fram till hunden till vänster om oss och visade mot fjärdeplatsen. Sedan gick han mot oss och sa att han ville se oss som trea. Jag blev glad, Laban var jättetrött och jättevarm, det var skönt att inte behöva knalla in i BIS-finalen också !  Carina hjälpte mig att bära ut alla priserna, jag tappade Labans koppel men det gjorde ingenting för han följde gladeligen med mig ut ur ringen och hade väldigt bråttom in i sin lilla bur !  Vinnare i gruppen blev en blenheimfärgad cavalier king charles spaniel som såg lika lugnt trevlig, godmodigt svansviftande, och beige ut som jag tycker att cavalierer vanligtvis gör. Cavalierer är verkligen trevliga små hundar, men fansen får ursäkta mig för jag tycker att de är så tråkiga ! De verkar bara flyta med på nå't sätt.


Aj fan, det låter som att det är åska på gång. Måste avsluta lite abrupt ! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards