Direktlänk till inlägg 20 augusti 2011

Att uttrycka och att visa

Av Sarah Kleist Åstrand - 20 augusti 2011 22:23

Lite nerslagen just nu. Av och till jobbar jag som ett svin för att bibehålla, och hemskt gärna förbättra, god lydnad och för det mesta fina träningsresultat. För tillfället är det mycket följaövningar.

Laban är duktig, han är faktiskt riktigt duktig. Jag behöver inte skämmas för min lilla Laban, jag gör mitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt. Helst ska det bli bäst. Vi har ännu inte uppnått grad tävlingslydnad, men skam den som ger sig.


Sååå, varför allt detta "det går inte" ?  Jag bryr mig inte ett skvatt om att en del kontakter i tibbevärlden hänger upp sig på just de orden.

To de´?, säger jag bara om det. Jaha, och varför skriver jag detta om jag nu inte bryr mig ett skvatt ? Jo, för jag tänker "vi får väl se". Jag kör mitt race med min lilla Laban. Vi är ett rätt bra team tycker jag.


Något som taggar mig ännu mer, och som samtidigt gör mig lite ledsen och nerslagen, är samtalet jag och Uffe hade i kväll i ämnet hund och träning av hund. Han har verbalt uttryckt sitt intresse men agerar inte därefter, vilket jag ifrågasatte. Förvisso hade jag anat svaret, men det var fanimej inte särskilt kul att få bekräftat !

Han tror inte på att träna en tibetansk spaniel som jag tränar med min lilla Laban. En schäfer eller annan hund av bruksras kan man däremot gå hur långt som helst med.


Som INDIVID är Laban en aning speciell, skitsmart, och läraktig liten hund som tycker om att göra saker tillsammans med mig.

Som INDIVID kan han ibland slå dövörat till och vara mindre samarbetsvillig. Det är då jag får vända på det så han tror att det var HANS idé att utföra en viss handling.

Som INDIVID kan Laban vara en synnerligen dominant liten rackare som försöker ta kommandot och testa gränserna.


Laban är skottfast. Han artar sig på platsliggning. Han kommer på inkallning. Han artar sig i läggande och sättande under gång. Han artar sig i förighet. Det går att ha honom okopplad i vissa situationer.

Vad är problemet ? Hans rastillhörighet ?


Det Laban och jag lär oss tillsammans kommer till god nytta från den dag då det kliver en schäfervalp över tröskeln.

Uffe har uttryckt sitt intresse i att vara med och träna den.

Det vete fan om jag tror på det !


Men det återstår att se, nu kör jag vidare med min lilla Laban, mer taggad än nånsin ! INGEN ska säga till mig att "det går inte".

Jag känner bäst själv min lilla Laban som individ.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards