Direktlänk till inlägg 19 augusti 2011

Man får VISST leka med maten !

Av Sarah Kleist Åstrand - 19 augusti 2011 12:35

Håller just nu på att byta foder till Maxía och Piivo, det är ett foder som påstås vara bra för kastrareade och steriliserade hundar.

Det kostar därefter förstås, alla ( eller åtminstone de flesta ) "specialfoder" är en smula dyrare än normalfoder.


Maxía är det sällan några krusiduller med, för det mesta äter hon vad än det är man lägger i hennes skål, så även nu.

Piivo är en helt annan historia. Förvisso verkar han kunna äta ett normalfoder i ganska normal mängd utan att bli särskilt överviktig, och skulle han tendera att bli lite rund så är det bara att minska fodergivan ett litet tag, men för att han ska känna sig mätt föredrar jag att ge ett anpassat foder även till honom. Färskfoder är uteslutet då han och Maxía blir småfeta på nolltid av det. Har provat och kan därför uttala mig om det.


Piivo sorterar snabbt ut det nya fodret från det gamla som han äter med god aptit, således är det ingen bra idé att långsamt introducera ett nytt foder för honom. Han bojkottar det.

I går kväll fick jag en idé som kunde vara värd att prova : att lägga fodret i en aktiveringsleksak. Kanske skulle det bli lite roligare för honom då ? Alltså hällde jag lite foder i en egenhändigt ihopplockad aktiveringsleksak bestående av en styck pappersrulle som det en gång varit hushållsfolie runt. En enda lång rulle är nog lite mycket för en liten hund, så jag delade den i tre delar. På Piivos rulle har jag täppt igen ena ändan eftersom han är den mest finurliga när det kommer till att få fram godbitarna ur leksaken. Just den här leksaken greppar han i den tilltäppta änden och häller ut hela eller delar av innehållet som han sedan smaskar i sig. Han kan också rulla den fram och tillbaka med tassen, eller helt sonika ge en tiopoängare på knock-out. Han gör det på ett sådant sätt att det snart börjar ge utdelning.

Det är ett sant nöje att se detta, och det slog väl ut igår kväll.

Provade detta även i morse, fyllde rullen med 1/2 dl foder ( tyvärr rymmer den inte mer ) och gav den till Piivo som snabbt boxade omkull den från upprättstående till liggande och började jobba och jabba med den. Innehållet åts upp efter hand, och när han fortsatte leka med den tomma rullen så fyllde jag på med mer mat. Men den gubben gick inte ( han kröp inte ens ).

Klurar på en variant som rymmer mer än 1/2 dl, kanske en ursköljd halvlitersflaska som man skär halsen av och häller i fodret ? Piivo behöver ju bara greppa tag och lyfta i botten. Principen är densamma som med rullen, fast lite klurigare.

Har bett Uffe ta hem ett gäng pappersmuggar. Tanken är att lägga ungefär 1/4 dl foder under fyra muggar som placeras ut eller ställs i en ring för att hunden ska få jobba lite för sin mat, eller så att säga jaga efter den. Laban har ibland ett liknande beteende när de får vars ett kex efter kvällsmålet. Jag brukar lägga ett kex framför var och en av hundarna, de får inte röra kexen förrän de tar ögonkontakt och jag säger varsågod. Det kan hända att Laban bara sitter och tittar på mig och väntar på lite action efter varsågod.

Så jag kastar iväg kexet en bit så det blir lite action för Laban som glatt springer efter. Han får alltså "jaga".


Jag tror jag ska prova idén med halvlitersflaskan till Piivo. Det kan ju inte gå mer än åt helvete. Han får ju "jaga" och maten blir således hans "byte" ( resurser ). Han är ju duktig på spårövning, och nosarbete är ett jaktbeteende.

Men nu är det dags att förbereda. Maxía och Piivo ska till djurkliniken för att vaccineras. Piivo tycker att djurkliniken är jättekul, och alla människor som jobbar där är ju så trevliga och snälla ! Maxía däremot tycker INTE om djurkliniken, och det spelar ingen som helst roll med alla snälla och trevliga människor som finns där ! I Maxías värld är det högst otrevligt att vara på djurkliniken längre än nödvändigt !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards