Alla inlägg den 30 september 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 30 september 2011 15:50

Jag tillhör den kategori av folk som anser att kläder till hund bara är trams. En scarf eller ett stiligt dekorerat halsband är väl en sak, men klänningar, huvtröjor, och likande är närmast löjeväckande och ses framför allt på miniraser. URK !

Däremot anser jag att funktionella täcken är bra, och nu letar jag häcken av mig för att hitta ett bra sådant till Laban.

Under den kalla tiden på året behöver hunden inte ha täcke så länge den är i rörelse, men ska den t ex ligga i bilen ett tag så är det en fördel att ha täcke på den. Även en hund av "pälsras", här syftar jag på hundar med underull och täckhår, blir snabbt nerkyld och det kan ge oönskade konsekvenser.


Och eftersom vi närmar oss den kalla tiden på året och Laban och jag är med ute på klubben ibland ( där det blir lite "biltid" ) så letar jag nu alltså efter ett lämpligt täcke till honom som han ska ha när han ligger i bilen efter träningen.


Uffe och jag har som sagt haft en synnerligen livlig diskussion om detta med täcke, diskussionen blev så livlig att den var på vippen att urarta till ett praktgräl. Hm, vi är två starka viljor med starka åsikter, men faktum är att han får säga och tycka vad fan han vill, om jag så ska gå bakom ryggen på honom för att Laban ska ha ett schyst täcke !


Till att börja med var jag inne på Ö&B i dag, de brukar ha ett rätt bra sortiment av hundtillbehör och jag har sett att de åtminstone tidigare har haft vintertäcken. Men de hade dragit ner på sortimentet, det var oklart om de skulle få in vintertäcken längre fram i höst.

Nästa drag blir då att kolla in på zooaffärerna och se om de har något, annars blir det till att genomsöka internet i jakten på ett bra täcke.

Jag bryr mig inte ett skvatt om färg eller märke, det enda betydelsefulla är att täcket är funktionellt och av schyst kvalité.

Ovido - Quiz & Flashcards