Alla inlägg den 11 september 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 september 2011 21:35

Å vilken härlig helg det har varit !

I går var vi på rasspecial i Burlöv, och idag plockade Carina med mig för att se ett MH.


För att börja med gårdagen så var den verkligen trevlig, utställningen var trevlig, folket var trevligt, domaren var trevlig, och allting var bara jättebra!

Laban gick upp i öppen klass med 11 ( !!! ) deltagande hundar, han blev EXCELLENT 3 MED CK !!  Hans första Ck, och fler vill jag förstås att han ska få. Han har championkvalité men är ännu väldigt ung, så vi får se tiden an..


Kritiken gick verkligen inte av för hackor :


"Nice head and expression. Correct mouth. Nice dark eyes. Good frenching. Good overall bodyshape with level topline. Correctly set tail. Moved well front and rear."

 

Domare Sheila Thompson, kennel Tamrae i Skottland, verkar således ha samma uppfattning som jag har om min lilla Laban, jag tycker att kritiken var rättvis, och när jag läste den blev jag så glad att jag hoppade upp och slog ihop hälarna!!

Och eftersom utställningen arrangerades på en bk så fanns det förstås appellplaner, och på appellplaner brukar det finnas lite skojigheter såsom A-hinder och hopphinder. Så även på Burlöv bk !

Detta utnyttjade jag förstås när jag var ute för att rasta gänget Tre Amigos ! Alla var duktiga på A-hundret, och alla traskade fint på "spången" som fanns där. Men det var bara Laban som fick hoppa.

Hindret hade alla brädor i, så jag fick ta bort en del. När det var fem brädor kvar så gick det inte att ta bort fler, de satt som om de var ihopskruvade och jag blev lite bekymrad, skulle Laban klara att hoppa över den höjden ? Han verkade förvisso pigg och lagom uppeldad, och visade jag honom hindret så skulle han koppla greppet direkt. Alltså lade jag is i magen, men jag vågade inte låta honom gå okopplad just då, och i slutänden så skulle uthoppet ändå vara det kritiska eftersom jag skulle sända honom från mig vilket betyder att jag får springa med några steg.

Uthoppet blev inte jättebra, trots ett ganska rejält avstånd behövde Laban ta stöd med en tass, men återhoppet blev desto bättre !

Han drog upp tassarna snyggt under sig, hoppade rakt, och såg glad ut.  Han hade knappt hunnit landa i uthoppet förrän jag kallade tillbaka honom över hindret, och trots det ganska mycket kortare avståndet i återhoppet presterade han så mycket bättre ! Vanligtvis hoppar han heller inte högre än 2-4 brädor ( ca 20-40 cm, han ska hoppa 40 i appellklass ), men nu hade han hoppat över 5 brädor, vilket blir ungefär 50 cm, alltså sin dubbla storlek.

Piivo ville också hoppa, men det tyckte inte jag eftersom han har tillräckligt med fjädrar i benen redan, och jag vill inte att han hoppar över balkongräcket  en vacker dag.


Och idag drog Carina med mig till Listerby för att se MH ! Detta är för mig något helt nytt, jag har aldrig sett MH tidigare, så det var väldigt nyttigt.

Och eftersom jag här befinner mig på gräsrotsnivå så dök det förstås upp frågor, och svaren fick mig att fundera vidare.

Som vanligt funderade jag så mycket att jag inte hade nå'n vidare koll på omgivningen, så under en förflyttning under tredje hundens MH var jag så inne i min egen lilla värld att jag inte märkte att resten av publikgruppen hade stannat, och hajade till när Elisabeth hojtade på mig. Oops ! Jag bestämde mig direkt att jag inte skulle gå med på fler MH för dagen, hjärnan började lägga av och då skulle jag bara klanta till det.

Funderingarna handlade förstås om hur Laban skulle reagera, och de olika momenten i sig.

Och jag bestämde mig för att med tanke på hur landet ligger så ska Laban göra ett MH !

Vid en koll i SBK:s tävlingskalender såg jag att den 15/10 har Ronneby bk MH, så jag ska höra med dem när anmälningstiden går ut.

Sedan är frågan om jag lite längre fram ska göra MH med Piivo också, men då enbart för skojs skull ?

Nå, det får som sagt bli en senare fråga, han fungerar ju fint i vardagen och det är huvudsaken.

Utöver hund så var en annan trevlig del alla människor som jag inte har sett på typ hundra år känns det som, så det tog en stund innan jag placerat alla, och ett tag kändes det lite som om jag hade glidit iväg lite under tiden som gått sedan jag såg dem sist. Kanske har jag gjort det också, men det är inget jag vill fästa mig vid så vi skiter i det.


I morgon har jag tänkt återuppta Labans träning som har blivit lidande ett tag. Operation intresseväckande för apportbock är ett av projekten, Jag pratade med Kjell om det för ett par veckor sedan och har ännu inte lyckats stuva undan lite tid för det.

Men nu verkar det vara rätt lugnt ett tag, så det är bara att passa på.


 

Ovido - Quiz & Flashcards