Alla inlägg den 24 september 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 24 september 2011 21:54

Piivo är typ stencool i de flesta lägen, men när vi ska in till staun så håller han på att krypa ur skinnet i ren iver över allt det spännande som väntar.

Som vanligt fick han sitta i knä't på bussresan. Jag tycker det är ok när det bara är han och jag.

Vi skulle till favoritbutiken Hundbiten, ett Mecka för hundägare och ett paradis för människoälskande godisgalna hundar som Piivo.

På Hundbiten finns banne mig ALLT ! Utom spårflaggor..

...och jag har heller inte sett några apportbockar. Skit samma, det är bara bra att man inte har gott om pengar ändå när man kommer dit för då hade jag banne mig köpt allt som finns !

Vi skulle bara ha lite färskfoder, och självklart köptes det även lite godis och kex. Utbudet på godisar, tuggisar, och kex är bara helt makalöst, och Piivo sniffade runt för kung och fosterland.

Och så skulle jag titta lite på täcken till Laban..

Jag anser att under den kalla årstiden ( aldrig annars ) behöver hunden inte ha täcke så länge den är i rörelse, men ligger den stilla, t ex i bilen, så behöver den hålla sig varm på annat sätt och där kan ett täcke vara en god investering. För övrigt tycker jag att kläder till hundar är enbart ett idiotiskt påfund ! Täcken, skvättskydd, och tikskydd fyller en funktion, resten ger jag ingenting för.

Piivo fick vara lite provdocka för täcken, de modeller som var aningen små till honom skulle säkert passa Laban bra. Färger och mönster är oviktigt så länge täcket fyller sin funktion. Helst vill jag ha fleecefodrat, det återspeglar kroppsvärmen bättre.

Något som inte passade var prislappen, men så köpte jag heller inget täcke idag. Ska titta lite på Ö&B snarast, de har hyfsade grejer till bra pris, men tyvärr får man inte ta in hunden för att prova..


När vi efter uträttat ärende gick från Hundbiten återstod bara en sak som är nästan obligatorisk. Piivo skulle få en "kåv". Det är vår lilla grej när vi är inne i staun, att matte bjussar Piivo på "kåv".

Så har det varit ända sedan han var liten, fast från början var det smakbitar av hamburgare från Olles korvbar. Sedan har det blivit vår lilla grej. Har provat med hamburgare från McDonalds, men den faller inte i god jord hos Piivo heller. Fjolårets arrangerade hundpromenader på onsdagskvällarna brukade passera förbi Pölsemannenvagnen utanför Willy:s, och inte sällan bjöds det på "kåv" där. Detta har hållt i sig, när jag är på prommis med hundarna åt det hållet så passerar vi väldigt sällan Pölsemannen utan att ha köpt en "kåv", och efter hand har stadens hamburgare fått ge vika för "kåv".


Mitt emot bibblan i staun såg jag en vagn av korvmojtyp. KORV FALAFEL HAMBURGARE KEBAB, stod det på den. Tyvärr visade det sig att de inte sålde korv längre, men trots det charmade Piivo de två utländska killarna i korvmojen så pass att jag fick lyfta upp honom mot luckan så de fick hälsa på varandra, och om jag inte ser upp så blir Piivo högfärdig eftersom killarna såg beundrande på honom och tyckte han var snygg. Han ÄR snygg ! Det har vi fått berättat för oss sedan han var unghund, och han är MINST lika snäll också.

Vi gick vidare. Jag funderade faktiskt på om vi skulle strunta i "kåv", men kom på bättre tankar, så vi strosade vidare genom Hoglands Park på väg mot Olles korvbar vid gamla busstorget.

När vi kom till Olles stod där två äldre herrar före oss i luckan. När Piivo uppfattade doften av den första herrens korv med mos gick larmet direkt ! WAUWAUWAUWAU ! Den första herren log lite mot oss, växlade ett par ord och gick och satte sig för att äta. Piivo lugnade ner sig, åtminstone tills det blev den andre herrens tur att beställa och få sin mat. Då höll han banne mig på att krypa ur skinnet ! Herren blev lite road av Piivo, som krumbuktade och tiggde allt han bara orkade tills jag blev tvungen att plocka ner honom en smula.

Så blev det vår tur, det blev kokt "kåv" i en servett som Piivo knappt kunde bärga sig att få, men när han fick sina "kåvbitar" så smaskade han i sig dem desto ivrigare.

Sedan gick vi för att ta bussen från Blekingegatan, Piivo passade på att skita invid järnvägsstationen, och fick senare modella lite för en bild som beskriver hur man väntar på bussen. Bilden kommer senare.


Av Sarah Kleist Åstrand - 24 september 2011 11:19

I går fick jag en jätterolig nyhet ! Min bror kommer att flytta in i det här området, till och med i samma hus men i A-porten !


Det roliga i detta är inte bara att han flyttar hit, utan även att jag för några år sedan ( jag har bott här sedan 2002 ) tipsade honom om lägenheter här. Vid den tiden var han inte intresserad, ville bo liite mer centralt.


Roligt att få lillebror som granne, men vi lär nog inte se jättemycket av varandra eftersom han jobbar.

Men om hans hund Bhernard fortfarande är i livet så kan den ju få vara här ibland under dagtid.


Brorsan flyttar in kommande helg, det ser vi fram emot !


Nu ska jag fixa till mig och åka till sta'n. Piivo ska få följa med idag.

Ovido - Quiz & Flashcards