Alla inlägg den 17 juli 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 juli 2011 17:15

Jag skulle ändå gå ett ärende borta på ICA-Lunden, så jag passade på att ta med hundarna på prommis nu på eftermiddagen.

Eftersom det fanns risk för regn så tog jag på mig regnponchon, men den fick jag ta av och rulla ihop när vi kommit till pissallén.

Lyckligtvis behövde jag aldrig använda ponchon, regnet kom först strax efter att vi kommit hem.  


Under själva prommisen höll jag lite koll på Piivos dåliga framben, det hade redan klarat ett par hyfsat långa prommisar utan fler krusiduller än en lindrig svullnad, men det är 2-3 km härifrån till ICA-Lunden.

Piivo travade på och agerade inte bromskloss en enda gång på vägen mot affären. Han visade heller inga tecken på hälta.

Efter uträttat ärende började jag fundera på vilket håll vi skulle gå hem, skulle vi ta samma väg tillbaka eller skulle vi ta den lite längre vägen som går genom Afvelsgärde? Piivos ben kändes inte svullet, så jag valde till slut att gå den längre vägen.

Under den fortsatta prommisen gjorde vi lite kontaktövningar. Hundarna verkade vara på gott humör så det gick fint !  

Laban, som ju får ganska regelbunden träning, kopplade greppet direkt och fixerade blicken vid mitt ansikte. Piivo kom inte långt efter, men medveten om att jag höll godis i handen vandrade blicken just mot den emellanåt. Maxía hängde på av bara farten.  

Men när vi gått under viadukten och nästan var framme vid Afvelsgärde började Piivo agera bromskloss. Kanske beror det på att han är lat och tycker det räcker med prommis för den här gången, och kanske är det så att han får känningar från benet. Dags att börja tramsa sig alltså. Jodå, det gick, och när det fortsätter med kontaktövning så vet han att det vankas godis. Alltså lät han sig lyfta baken från asfalten och fortsätta följa med.

Resten av prommisen bjöd inte på fler "sketstopp", och vi var ju snart hemma eftersom vi bor ganska nära Afvelsgärde.  

Och när vi kom hem på området noterade jag en knappt märkbar hälta hos Piivo. Benet var lite svullet, men jag vet sedan tidigare att när han har vilat ett tag så försvinner hältan och svullnaden. I skrivande stund kör han och Laban race genom hela lyan.  


Och nu ska gänget få mat.   


Ovido - Quiz & Flashcards