Alla inlägg den 14 juli 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 14 juli 2011 22:38

Jag hade på förslag "regnig dag" eller "duktiga Laban", men inget av dem kändes särskilt klatschigt, och lite mer än regn och duktig Laban finns det ju.   


Men det regnade idag, Och det regnade hela jäkla dagen.  

I går hade jag tagit gänget med på långprommis till affären för att köpa mer spårgodis, för jag tänkte ha spårövning med Laban som idag.

Men det kunde jag ju känna mig fullständigt blåst på eftersom det har ösregnat hela dagen.


Och det har varit fullständig stiltje, bortsett från rastningar, disk, och matlagning. Tidningen Hundsport damp ner på hallgolvet under förmiddagen, så där hade jag några timmars tidsfördriv. Och så listade jag plus och minus med hane respektive tik. Det senare med plus-och minuslista var Uffes idé, och jag tycker att den var väldigt bra med tanke på framtiden.  


Men framåt kvällen avtog regnet för att slutligen helt upphöra, och jag började fundera på om jag skulle ta ut Laban och köra ett lydnadspass.

Laban verkade vara av samma åsikt, för han snodde lite runt mina ben, satte sig ner och tittade förväntansfullt på mig. Betedde sig lite rastlöst. Alltså gjorde jag slag i saken, och den lille var bannemej inte nödbedd ! Det hade blivit lite småskumt ute, men jag tänkte att det nog skulle gå bra ändå. Laban fick huvudsakligen gå okopplad bort till den tilltänkta träningsplatsen, och vad faller sig då naturligare än att träna fritt följ när vi kom fram ?  Laban var även på synnerligen gott humör, så förutsättningarna verkade goda.  


Det funkade riktigt bra, men jag måste hålla ett raskt tempo för att inte "tappa" hunden, och när vi stannar är Laban lite slarvig i positionen, så det måste vi fila lite mer på. Vi tränade även inkallning, och den kan jag vara nöjd med i kväll, samt läggande och sättande under gång. De två sistnämnda gick också riktigt bra, men jag får överdriva dubbelkommandona.

Lite Operation intresseväckande för apportbock blev det också, med resultat lätt nyfiket sniff.


Ett par rallylydnadsmoment blev det förstås också ! Tysksvängen, samt sidbyte bakom och framför. Jodå, han var riktigt duktig där också, så jag är nöjd med kvällens träning.  


I morgon har jag tänkt mig en spårövning, förhoppningsvis hittar jag en plats utan berggrund men med hyfsat kort gräs.

Se tidigare inlägg i samma ämne..    

Ovido - Quiz & Flashcards