Direktlänk till inlägg 27 juni 2011

Diverse

Av Sarah Kleist Åstrand - 27 juni 2011 22:26

Midsommaren avlöpte huvudsakligen i lugnets tecken, vi var ute hos min far och bonusmor några timmar på midsommaraftonen, men eftersom det hade utlovats risk för regn så lämnade vi hundarna hemma.

Och hemma var det till och med lugnt ute på gården, vilket vanligtvis inte inträffar under midsommar. Det brukar vara livat värre, men i år lyste festprissarna med sin frånvaro snarare än närvaro.

Hundarna fick jobba lite med sina aktiveringsbollar för att sysselsätta sig med vettigare saker än att gå vakt och ta till skall så fort någon släppte en smygfis ute i trappan eller utanför fönstret. Laban hade en masa överskottsenergi som lätt blir till oönskade beteenden om han inte får utlopp för den på annat vis.

Efter rastning och kvällsmål fick de således jobba lite med hjärnan !

Det är intressant att studera deras tillvägagångssätt. Maxía använder både nos och tassar för att bollen ska rulla och släppa ifrån sig en godbit. Piivo spelar hockey med sin boll och är så slagkraftig att Wayne Gretzky och Börje Salming kan slänga sig i väggen !

Jodå, store gossen Piivo slår ut med tassen och jabbar till bollen så den far all världens väg ! Tjong i buljongen ! Och det händer att han jabbar bollen mellan tassarna, ungefär som när en katt leker med ett nystan.

Laban är noggrann. Han typ klistrar nosen mot bollen och ger intryck av intensitet, lär sig snabbt att jobba väl för att få bästa möjliga utdelning. 100% fokus. Med hallen och sovrummet för sig själv har han störst yta att klura med sin boll. Maxía och Piivo får vara i köket med sina bollar för att det inte ska uppstå någon typ av konflikt med Laban, som ABSOLUT INTE  vill ta en fight om aktiveringsbollen, han går hellre undan och är utan.


I lördags planerade jag att köra lite träning med Laban, men han mådde inte riktigt bra så det fick vi hoppa över, och igår kväll var vi ute på klubben och körde lite rallylydnad. Som inte alls gick bra.

Först fick jag ett blodsockerfall, och när det var åtgärdat så hade jag ändå inte riktigt hjärnkontoret med mig. Laban ville köra sitt eget race och sniffade hellre i marken än följde handkommandon.

Några moment gick ändå bra, trots att jag inte var hundra i pallet och Laban inte var särskilt road av sporten just igår kväll.

Kung Laban den lille tyckte det var mycket roligare med den lydnaden vi fått lära oss från början.  Fot gick riktigt bra, inkallningen kunde vara piggare, och så blev det några riktigt bra hopp ! Denna gång utan att jag först kastade bollen över hindret, och dessutom gjorde han återhopp lika snyggt som uthopp.  

Vi tränade även på läggande och sättande under gång, men det behöver vi absolut slipa lite mer på.  


Och idag har det varit segt. Tog ut Laban för en stunds träning, skulle köra Operation intresseväckande för apportbock, men det blev bara blä-blä, intressenivå noll.  

Piivo är antingen sjuk eller har en usel dag. Han är lite svullen men inte halt så länge han inte går mer än 30 minuter åt gången, så vi tar det lilla lugna. Igår var han piggelin men idag är han sig inte lik och vill inte alls.

Eftersom han äter är det säkert bara en usel dag, och det har ju hundar liksom människor ibland.

I morgon är en ny dag med nya möjligheter.

 
 
Susanne

Susanne

3 juli 2011 10:16

Hej! Har försökt bli vän med dig på facebook,men det går inte så jag undrar vad som hänt? Susanne

http://www.mannoskenzo.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards