Direktlänk till inlägg 21 juni 2011

Att vara ambitiös

Av Sarah Kleist Åstrand - 21 juni 2011 16:00

Eller : att spåra, eller icke spåra.

Total träningspaus blev det inte riktigt, för första gången på ganska många veckor förberedde jag en liten spårövning på hemmaplan.

På förra lördagsträningen hade vi lite spårövning, och för mig och Laban gick detta inte alls bra i första skedet så vi fick göra om.

I andra omgången gick det ganska bra, och det blev ett riktigt avslut.

Detta kunde jag göra hemma, så idag tog jag mod till mig, plockade ner för ändamålet nödvändiga attiraljer i träningsväskan, sade "träna" till Laban som glatt kom skuttande, och så begav vi oss mot första ställe som verkade lämpligt. I detta fallet blev det gräset vid containern.

Laban bands vid containern på sådant sätt att han kunde se mig och vad jag gjorde. Selen lades på sin plats någon meter från där jag därefter placerade flaggan. Och så lade jag ett godisspår. Tyvärr inte med det vanliga godiset som var slut vid inköpet av just spårgodis. Detta straffade sig, utöver att Laban blev störd flera gånger. Och i stället för att smaska på spårslutet så fortsatte han att spåra rakt förbi det. Och naturligtvis hade jag glömt plocka upp flaggan när vi gick på spåret. Det blev nödvändigt att arrangera omgång 2, vilket skedde bakom hus 8 där vi för övrigt nästan aldrig går.

Laban bands så han kunde se mig och vad jag gjorde, selen lades på plats, flaggan sattes i marken och godisspåret lades. Denna gången provade jag "det vanliga" godiset. Rutinerna följdes, hunden fick på sig selen, men struntade i flaggan ( som jag denna gång kom ihåg att ta upp ) och tog först spåret. Fortfarande lite störd, men mindre än föregående övning, han tog några godisar och sniffade lätt nonchalant vidare. Vid slutet försökte han först sniffa vidare i min återgång så jag försökte bromsa lite. Resultatet av detta blev att Laban bara sniffade runt spårslutet utan minsta intresse av att äta det. Och där gav jag upp för den gången och beslutade mig för att aldrig mer ha spårövning hemma. Plan B för Laban känns inte långt borta. Kanske är det så att jag varit för optimistisk ? Laban var så duktig från början, det var så roligt med spårövning. Men jag ser inget vidare, jag har ingen aning om var jag lägger spåret så länge jag inte kan se det, men med ambitionen på topp vägrade jag envist att ge upp. Och kanske var det där det började kludda ihop sig.

Målet att tävla i appellklass känns oerhört långt borta för vår del, och kanske måste jag inse och anpassa mig till mina begränsningar som långsamt har börjat gå upp för mig. Det är väl egentligen snarare så att jag har totalvägrat acceptera mina begränsningar och kört så det ryker bara för att bevisa för mig själv att jag FAKTISKT fixar det här. Och Laban var ju så duktig, han älskade spårövningar lika mycket som jag !  Det gör jävligt ont att inse att man kanske måste stryka något som man tycker är roligt.

Som redan nämnts finns en PLAN B. Funkar inte den så finns en PLAN C.  Jag vill ju inte ge upp, det finns mer att göra !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards