Direktlänk till inlägg 21 juni 2011

Rallylydnad

Av Sarah Kleist Åstrand - 21 juni 2011 11:59

     


Okej, jag tycker också att det här ser ut som en enda röra av skyltar, och första gången jag hörde ordet "rallylydnad" så tänkte jag : "Jaha ? Ska man springa runt ?"

I mina tankar blev det rally = bilsport = hög fart.

Från och med den 1 juli i år är rallylydnad en hundsport med officiell status, och den har faktiskt två likheter med bilrally. Den ena är att man följer en bana, och den andra är att banan ska genomföras på tid. Men till skillnad från bilrally är rallylydnad en avsevärt mer miljövänlig sport.  


Röran av skyltar på bilderna ovan är faktiskt två banor, en med slalomstation och en med serpentinstation. Lite klurigt men väldigt skoj ! Man ska alltså gå en bana där man följer skyltar som med text och bildillustration  talar om vad man ska göra. Precis som i allting nytt så tar det ett tag att lära sig reda ut begreppen och vad som gäller. Det är alltså inte bara klurigt för hunden, utan även för husse/matte. Det tar på bådas hjärnkontor !  

Laban och jag kan numera gå två banor innan hans lilla kontor stänger för stunden, vi brukar vara med på halva träningen.

Efter halva träningstillfället blir det en halvtimmes paus, husse/matte tar en fika och hunden får vila innan "andra halvlek" börjar. Men vid "andra halvlek" brukar lilleman fortfarande vara lite småtrött, så vi gör lite andra moment i den "vanliga" lydnaden. Det är bra med variation, även en pigg och arbetsvillig ( missförstå mig rätt ) liten hund som Laban behöver det för att inte bli alldeles uttjatad. Laban gillar verkligen att få en uppgift, att göra något, han finner det väldigt positivt att göra saker tillsammans med matte.  


Visst körde vi ett litet pass hemma igår under eftermiddagen, och då kan man ju tro att hunden fått sitt och är nöjd för dagen. Men icke sa Nicke ! Lilla krutgubben Laban var lika glad och förväntansfull när vi gick mot rallylydnadsbanorna på klubben i går kväll !  


Idag blir det träningspaus, vilket kan betyda att lilleman blir lite "spattig". För han stå över mer än två dagar så uppför han sig inte särskilt bra eftersom han inte får tillräckligt med utlopp för sin energi. Då blir det lätt en massa fuffens, till exempel vaktar han mer, och då blir det också en massa onödigt skällande.


I morgon ska vi nog ha Operation intresseväckande för apportbock igen.

Jag har visat Carina Labans lilla apportbock som storleksmässigt är en avsevärd skillnad mot apportbockarna för stora hundar. Själva "designen" på Labans apportbock skiljer sig också en del från den vanligare modellen som ser ut ungefär som en pinne med en kvadratisk träbit i vardera änden. Det första Carina sade vid åsynen av Labans apportbock : "Den ser ut som en dildo !" Och därmed satte hon ord på min tysta uppfattning om designen på den. Apportbocken alltså !  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards