Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Pälsvård och kloklippning

Av Sarah Kleist Åstrand - 16 juni 2011 12:44

Eh hrm ! Förvisso blir mina hundar borstade och badade mer än 1-2 gånger per år, men idag tänkte jag lite förläget att jag kanske inte ska skälla fullt så mycket på min bror för att han inte alls idkar pälsvård och har regelbunden koll på sin hunds allmäntillstånd.

Hans hund Bhernard ( också tibbe ) var här förra veckan då brorsan själv jobbade på Sweden Rock. Det som är bra med att lämna in sin hund hos syrran är att den får en rejäl genomgång ! Borsten, kammen, och saxen får jobba för högtryck eftersom Bhernards underull mest påminner om kardad bomull, och när han fäller så filtar underullen ihop sig till ett nästan ogenomträngligt täcke...

Det är alltså nödvändigt med regelbunden pälsvård. Det tar timmar att borsta ur Bhernard, och den här gången blev han alltså även nerklippt så långt jag vågade och kunde komma.

Sedan fick han ett rejält bad, vilket var synnerligen behövligt, eftersom det snabbt syntes på de egna händerna som redan efter en kort stunds arbete med pälsen var alldeles svarta. Plus att hunden luktade som en soptipp. Det krävdes mellan fem och sex timmar att reda ut och klippa ner pälsen, och tre schamponeringar för att få den ren. Nu har jag sagt till lillbrorsan att han kan lämna in Bhernard här några gånger per år så går jag igenom honom. Visst, det är ett sabla extrajobb som min fysik egentligen inte orkar med, det känns faktiskt mycket lättare att hålla en tung schäfer än att borsta ur en totalt ovårdad tibbepäls timme ut och timme in.

Att hålla och hålla emot en schäfer i 35-40kilosklassen är en sak, situationen är på sådant sätt att jag kan använda mig av lite knep ( "tygeltag" om kopplet, axlarna intill kroppen för minsta möjliga smärtframkallande, böjda knän, och vid behov lätt tillbakalutning i överkroppen ).

Att jobba med en ovårdad tibbepäls är en större belastning på grund av att jag emellanåt måste sträcka mig över hunden, använda axlarna för att komma åt runtom den, och själva borstningen är snabbt tröttande för händer och handleder. När jag är klar för stunden vill jag bara gråta, men jag vägrar att ge upp. Fast det senare straffar sig självt med värk och trötthet i rygg, axlar, händer och handleder.


Mina hundar badas med vanligtvis två månaders intervall, och även om de inte borstas precis varje vecka så blir de borstade med hyfsat jämna mellanrum. Klorna klipps med 1-2 veckors intervall, och deras allmäntillstånd ( genitalierna ser normala ut, tänderna är ok med mycket måttlig eller ingen tandsten alls, slemhinnor, hud, ögon, öron, och tassar är friska, etc ) kollas upp då och då.

Även att borsta igenom de egna hundarna är påfrestande för axlar, händer och handleder, men deras pälsar är nästan plättlätt att sköta eftersom de från början har fått grundläggande skötsel. Dock är Piivos päls något utöver det vanliga.

Och idag fick jag tag i Laban så han kunde få sina klor klippta, det är ett par veckor sedan sist så det behövdes. Laban gillar inte läget och talar tydligt om detta på sitt eget speciella vis, men det har han ingenting för. Det är bara att lägga honom på rygg över knät på ett lugnt men bestämt sätt. Blir jag för hård i det läget så går det snabbt från obekvämt till katastrofvarning. När Laban förstår att han inte kommer någonstans så blir han medgörlig, så länge jag är bestämd på ett lugnt och vänligt sätt.


Piivo är halt- IGEN ! Han var ju med på klubben i måndags, och då gick hältan upp. Trots detta såg han till att dra en rejäl repa över appellplanen, och därför är jag inte jättebekymrad eftersom han inte visar tecken på smärta , men när vi rastade för natten så verkade han snarast blockhalt. Morgonen därpå hade han bara den där hältan som vanligtvis sträcker sig från knappt märkbar till tydlig.

Korta promenader går bra, och han kan trava korta sträckor och dra igång ett bus med ffa Maxía. Han hoppar upp och ner från möblerna, men hältan är tydlig när han hoppat ner. Han är besvärad ibland men verkar så att säga inte ha ont. Han tjuter och kvider inte, det gör han alltid när han har ont någonstans.

Jag är som sagt inte jättebekymrad, men tycker att det är dags att gossen Piivo ska få träffa vår vän veterinären.

Nu är det ju inte bara jag som ordar i detta, Uffe tycker att vi kan avvakta typ över sommaren eftersom hunden inte har ont. Nä, men det KAN bli värre. Är detta månne vad som kan sägas att vara dumsnål ?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards