Direktlänk till inlägg 15 juni 2011

Hunderiet och fåfängan

Av Sarah Kleist Åstrand - 15 juni 2011 10:15

För hunden har det ingen betydelse hur man ser ut, däremot hur man är. Hunden är en alldeles naturlig varelse med behov och instinkter.

Inte alltid helt lätt, men väldigt roligt och emellanåt utmanande.


I det mänskliga samhället är det yta som gäller. Man ska vara snygg, man ska ha det allra senaste i prylväg, och helst också vara ett s k modeoffer som klär sig i senaste modet eller kultstilen. Men ok, jag tycker också det är lite kul att titta på kläder när jag väl är inne i sta'n, och vid endast ett enda tillfälle har jag åkt till sta'n utan att ha vare sig kajal eller mascara. Vid några få tillfällen har jag åkt till sta'n iförd mina hundkläder, annars vill jag helst ha mina "finjeans" och någon schyst överdel, jag har väldigt få plagg som kan kallas vardagssnygga.

Och därmed har jag avslöjat den fåfänga som finns kvar hos mig.

Hunden ser inte skillnad på kläder och kläder, bortsett från några detaljer som jacka och skor och att matte för en gångs skull har fixat till håret och piffat till fejset. Men det betyder att matte ska åka någonstans, och då vanligen utan hund. Och så var vi förstås de riktigt snygga kläderna ; kavaj, elegantbyxa, en speciell blus eller skjorta, och för ändamålet speciella skor som kan tänkas passa till övrig outfit, men det är kläder som enbart används på utställning eller någon finare middag hos mina föräldrar.

Hunden fattar att det är något på gång när matte klär upp sig till tänderna, men den förstår inte vad det handlar om eller varför.

Har hunden fått ett bad dagen innan, och blivit fönad och fixad enligt konstens alla regler så börjar den ana att det vankas utställning. Kanske går det upp ett Liljeholmens när matte nästföljande morgon för en gångs skull tar tid på sig inne i badrummet. Men det struntar hunden i, för den är matte densamma ändå, med eller utan spackel och hårstyling, men lite underligt är det allt eftersom matte aldrig annars beter sig på detta vis. Matte brukar klä på sig gamla slitna kläder, och sätta upp håret i en tofs innan det vankas morgonrunda.


Elisabeth berättade en gång för mig att hennes mamma kan säga "det är en fördel att vara ful för då har man inget att förlora när man blir äldre". Jag måste säga att Elisabeths mor är en klok kvinna !


Jag fäste mig vid detta eftersom jag fortfarande har lite fåfänga kvar, men jag behöver inte göra mig vacker för hunden, och det är om sanningen ska fram väldigt bekvämt och behagligt.

Och jag har bestämt mig för att, visst, jag kan använda lite kajal och mascara, men i övrigt ska jag bara vara hel och ren när det vankas utställning. Annars blir det lätt lite konstigt för hunden, och den är mycket viktigare än att under 3-5 minuter vara snygg handler i en utställningsring. Piivo och Maxía bryr sig inte nämnvärt, men Laban verkar inte alls känna sig riktigt bekväm med det. Nästa utställning blir det vanliga jeans eller fritidsbyxor och gympadojor. Och så ska jag leta efter ett specialplagg som enbart används vid utställning.

Huvudsaken är som sagt att man är hel och ren.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah Kleist Åstrand - 7 september 2013 12:50


  Laban och Maxía på stenen under vilken gamle Pompe vilar. Bilden tagen i april i år.   Ojojoj, nästan 1,5 år sedan jag skrev något sist. Man kan säga att bloggen har fått ligga i träda.    Mycket har hänt under den tiden, t ex vann Laban s...

Av Sarah Kleist Åstrand - 22 april 2012 19:37

Nu blev det inte så, jag var så rasans trött att jag till väldigt stor del av helgen har sovit och slappat. Och haft dåligt samvete för hundarna som hade en väldigt tråkig matte. Tanken var att vi skulle ha lite roligt och trevligt tillsammans, jag...

Av Sarah Kleist Åstrand - 17 april 2012 14:59

Egentligen har jag inte någon vidare tid för att sitta och klappra, men som vanligt lullar jag i min egna lilla värld och som vanligt blir det en del funderingar. Den här gången funderar jag över Piivo, jag tycker faktiskt lite synd om honom.   ...

Av Sarah Kleist Åstrand - 12 april 2012 20:02

Det är inte bara hundars beteende som är intressant att studera. På sistone, inte bara igår och idag, har jag lagt märke till hur folk jag möter beter sig när jag kommer med enbart Maxía, Piivo, och Laban, när jag kommer med nämnda tre och valpen, oc...

Av Sarah Kleist Åstrand - 11 april 2012 23:02


  Så här ser hon ut, hon fyllde 4 månader i söndags och bilden är tagen idag. Duktiga handlern Roland Sandström poserar henne.   Jag har haft henne hemma några timmar idag och passat på att hantera och pyssla lite med henne. Med tanke på at...

Ovido - Quiz & Flashcards