Alla inlägg den 26 december 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 26 december 2011 17:21

Julen har varit god, men utmattande. Igår stängde jag av mig från omvärlden, kröp upp i soffan, tittade på tv och halvsov. Oj så skönt det var, idag mår jag mycket bättre !


Sedan Piivo var så sjuk att jag nästan sprang med honom till veterinären, så har jag haft lite koll på hans allmäntillstånd och hur hans mage mår.

Efter att under en vecka efter sin sjukdom enbart ha ätit färskfodret Priima, bytte jag till Nordic.

För att dryga ut det blandade jag i lite torrfoder, Iams light som han fick ihop med lite Priima innan han blev sjuk.

Han mådde bra och åt upp all sin mat med glupsk aptit på kvällen den 16 novamber.

Tidigt nästföljande morgon blev han jättesjuk med kräkningar och diarréer som innehöll blod.

Till slut bajsade han bara flytande, klart blod.

Undersökningarna visade kraftigt irriterad magslemhinna, som sannolikt berodde på att han fått i sig något olämpligt. Men vad var "något olämpligt" ? Ingen så kallad främmande kropp fanns att se på röntgen.


Piivo fick skonfoder som han skulle äta 2-3 dagar för att sedan föras över på sitt vanliga foder, men redan andra dagen bojkottade han sin skonkost så jag lade lite färskfoder i botten av skålen och hällde lite torrfoder över. Det åt han 2 mål av innan han resolut sorterade bort torrfodret.

Kommande veckovägning visade 7.65 kg, så jag ansåg att han skulle behöva gå upp en del i vikt med tenke på att han idealt väger mellan 7.8 och 8.0 kg. Han fick äta färskfoder en vecka och gick upp 250 gram. Perfekt !

Men nu behövde han inte gå upp mer, och med tanke på att han verkade må bäst av färskfoder men garanterat snart skulle bli för rund av Priima så började jag leta efter ett färskfoder som kunde tänkas passa och hittade Nordic på Amiralen Zoo. Light fanns inte hemma, men Bas var också ganska magert. Sagt och gjort, jag köpte ett kilo för att prova. Piivo och Maxía tyckte om det med en gång, Laban var först lite misstänksam men fick snart smak på det. För att dryga ut lite grann började jag blanda upp med lite torrfoder. Jag köpte ett billigt lightfoder till Maxía och Piivo, men Piivos mage mådde inte bra av det så ett foder för känslig matsmälltning inskaffades. Detta faller inte alltid herr Piivo i smaken, det händer att han tvättar av det godaste och struntar i torrfodret. Maxía verkar inte må det minsta dåligt av det billiga lightfodret, så hon får det även fortsättningsvis.


Idag har Piivo haft sin tredje dåliga magdag sedan han återhämtat sig från sin sjukdom.

Den första var när han ätit färskfodret uppblandat med det billiga lightfodret en kort tid, så jag började försiktigt köra in honom på fodret för känslig matsmältning, men snart hade han en ny dålig magdag. Hmmm...

Då började jag fundera på om "något olämpligt" kunde vara vete, eller något annat som hundar kan få allergi eller bli sjuka av. Men fodret för känslig matsmältning innehöll inte vete, däremot gör Nordic bas det. Hmmm...

Det bar sig inte bättre än att Nordic tog slut på julaftons kväll, men vi hade ju ett par kilo Priima kvar i frysen. Laban bojkottar Priima, så även igår, han åt hellre sitt torrfoder som jag har lite kvar av. Däremot åt Piivo och Maxía med god aptit, både på morgonen och kvällen tömde de sina skålar. Även i morse slukade Maxía sin mat. Det gjorde inte Piivo, han hade ätit gräs och verkat hängig när vi var ute på morgonrunda. Då vet jag att han mår illa och är lite irriterad i magen, och därför vill han heller inte äta hur mycket han än tycker om sin mat. Det var alltså en ny dålig magdag, den tredje på kort tid. En klassiker för dålig magdag är även att det dånar och tjuter i hans mage. Idag lät det inte så mycket, men ändå.


Efter att ha bollat lite tankar och funderingar med Uffe om detta så gick jag ut på nätet, in på Priimas och Nordics respektive hemmis för att jämföra innehållet i fodren. Uffe hade undrat över om Piivos problem kunde bero på Priima-fodret ?

Jag har tidigare pratat mig varm om Priima, det fungerar ju så bra och jag har aldrig varit annat än nöjd. Men när jag nu tittade närmare på innehållsdeklarationen så höll jag på att slå avigt.

Det gick upp för mig varför det fodret varit så billigt att köpa, det var lika mycket allergiriskämnen i det fodret som i ett vanligt billigt eller medelbilligt torrfoder.

Nordic bas innehåller potatisprotein, vom, oxkött, oxblod, vetekli samt mineraler och vitaminer.

Deras specialfoder innehåller inget vete alls, men däremot ångkokt korn.


I kväll fick Piivo bara äta fodret för känslig matsmältning, Laban knaprade i sig sitt torrfoder, Maxía fick lite av den tinade Priiman men resten av den tinade biten färskfoder slängde jag.

I eftermiddags hade jag varit och köpt en Nordic bas till Maxía och Laban, samt en Nordic special till Piivo. De ska få det från och med i morgon igen, och under några veckor ska Piivo inte få tugga i sig någonting som innehåller vete eftersom jag vet att vete är ett av de ämnen som kan vara allergiframkallande hos hund. Efter några helt vetefria veckor ska jag prova att ge lite foder eller godis som jag vet innehåller just vete för att se om Piivo reagerar på det. Majs och soja är andra ämnen som kan vara allergiframkallande hos hund. Men vi provar veteteorin först.

Ovido - Quiz & Flashcards