Alla inlägg den 13 december 2011

Av Sarah Kleist Åstrand - 13 december 2011 22:52

Asch, planerna inför nästa år ser ut att till största delen gå åt helvete ändå, men under dagen idag har jag hunnit fundera lite på annat.

Piivos mage till exempel. Den knorrade och tjöt idag, gossen tuggade gräs och ville inte äta.

Så där har det inte varit på ganska många veckor nu.

När han blev sjuk då för 6 veckor sedan verkade det som att han fått i sig något, och sedan dess har jag ibland undrat för mig själv vad detta "något" kan ha varit ?

Knorrig och tjutig mage har han ju haft ett antal gånger innan.

Efter en dags behandling och omvårdnad hos vår vän veterinären, samt ett par dagars trugande med det fina i/d-fodret så har Piivo enbart fått färskfoder och det har han mått jättebra av.

För ungefär en vecka sedan började jag blanda upp färskfodret med ett billigt svenskt torrfoder för att dryga ut det lite. Och idag var det ett fasligt liv på Piivos mage. 

Kan hans tidigare sjukdom ha något med foder att göra ?

Nyfiken som jag är har jag ikväll suttit och jämfört innehållet i det torrfodret han åt när han blev sjuk, med innehållet i torrfodret jag blandar upp färskfodret med idag.

Dessa två foder har jag sedan jämfört innehållet på mot ett foder för känslig matsmältning som jag fick med mig från zoobutiken här för leden.

Det dyrare fodret för känslig matsmältning innehåller inget vete, till skillnad från de andra två.

Färskfodret jag ger idag innehåller vetekli, men Piivo har ätit och mår bra av det.


Jag ska prova mig fram lite försiktigt, men det billiga svenska torrfodret kommer att strykas ur Piivos diet.

 

Ovido - Quiz & Flashcards